Massaproductie

“Dat willen we allemaal wel, zo’n scherp geprijsd en stijlvol magnetisch whiteboard.

Met dit whiteboard kunt u rustig voor de dag komen. Met zijn onverslijtbare stalen oppervlak, aluminium lijst, afgeronde hoeken en vrijwel onzichtbare montage is het een aanwinst voor ieder kantoor of woonhuis. Het whiteboard kan worden gebruikt als planbord, magneetbord, schrijfbord en zelfs als uit de kluiten gewassen schetsboek. Voor de prijs hoeft u het ook al niet te laten, want dit product vindt u nergens goedkoper. De whiteboards zijn in veel standaardmaten leverbaar en kunnen zelfs op maat worden gemaakt. En de 10 jaar garantie, die is ook gewoon standaard.”

Deze tekst schreef ik in 2010 voor een potentiële klant. De opdracht was een proeftekst in ongeveer 100 woorden te schrijven voor een webshop, die lekker zou lezen en goed zou scoren in zoekmachines. Uiteraard had ik me verdiept in de klant, die – vanzelfsprekend – whiteboards verkocht.

De klant vond de tekst fantastisch, maar de prijs te hoog. En dat snap ik. Want ik ben geen schrijver die 20 van dit soort teksten per dag produceert en dan aan het einde van de dag tevreden naar huis gaat. Ik ben een andere schrijver. Ik verdiep me graag eerst in de klant en zijn doelgroep en daarna in zijn product. En pas dan geef ik woorden aan zijn verhaal.

Er zijn heel veel schrijvers die ongelooflijk goed zijn in dit werk en daar heel blij van worden. Ik niet. Geef mij maar een cao in plaats van een whiteboard. Dan schrijf ik daar wel over.

lot schrijft

lot is het pseudoniem van Rianne Heere. Naast haar bedrijf, haar gezin en haar drukke sociale leven probeert ze zo veel mogelijk tijd te besteden aan haar grootste passie: verhalen vertellen. Wil je weten wanneer er een nieuw blog verschijnt? Like dan bureau lot op Facebook.

| | blogoverzicht